Mitkä ovat opettajan yritys, yhteistyö ja sidosryhmät verkoistumisessa (henkilökoht vs. julkiset verkostot)?


Mitkä ovat opettajan yritys, yhteistyö ja sidosryhmät verkostoitumisessa?

24.9.2015

Ammatillisten opistojen verkostautuminen on mahdollista vain, jos sitä tuetaan erilaisin tavoin myös koulun johdon puolelta ja verkostoitumiseen annetaan opettajille resursseja. Ammatillien opettajan käsikirjan mukaan "nykyinen johtajuuskäsite nojaa oppivaan organisaatioon, tiimeihin ja verkostoihin." Myös kansainvälisyys ja monikulttuurisuus vaativat myös johtajuudelta uusia haasteita. Johtajuus jaetaan koko organisaation henkilöiden kesken. Johtajuus voidaan käsittää tiedosttuna ja tiedotamattomana . Tiedostetuilla asioilla tarkoistetaan niitä, jotka vaikuttavat rakenteisiin ja suunnitelmiin ja toimintaan. Tiedostamattomia asioita ovat tunteet, jotka vaikuttavat siihen, miten ihmisen toimii ja millä tehokuudella. Työilmapiirillä on suuri vaikutus myös verkostoitumiseen Uudet innovatiiviset opetusmenetelmät ovat mahdollisia yhteistyössä muiden työyhteisössä olevien kanssa. Innovatiivisyyttä syntyy myös työskennellessä yhteistyössä oppilaitoksen ulkopuolisten vaikuttajien, joita ovat mm. muut eriasteiset koulut ja yritykset. Laajat tiedonhaun mahdollisuudet verkosta ja verkko-opiskelu tuovat mahdollisuuksia mm. henkilökohtaiseen opiskeluun. (Helander,J.Ammatillisen opettajan käsikirja, 2009, 8,9,10,14,15.)

Verkko-opinnot ovat ajasta ja paikasta riippumattomia henkilökohtaistavia opiskelumahdollisuuksia. Opettajalla on mahdollista suunnittella erilaisia opiskelumahdollisuuksia opiskelijoiden oppimisvalmiuksien tavoitteiden mukaan. Taludelliset tekijät kuitenkin vaikuttavat näihin suunnitelmiin. "Näitä tekijöitä ovat resurssit, oppimisympäristöt laitteineen ja välineineen sekä myöskin ohjausresurssit." Opiskelujen henkilökohtaistaminen tasa-arvoistaa opiskelijiden asemaa. Henkilökohtaiminen pitäisi olla sisällytetty myös opetuksen säädösksiin ja määräyksiin.(Helander,J.Ammatillisen opettajan käsikirja, 2009,80,81.)

Verkosotoituminen ei aina tarkoita verkossa toimimista. Verkoitoitumista on myös eri ammattiryhmien ja opettajien henkilökohtaiset jokapäiväiset opiskelijoiden asioiden hoidot vahempien, opinto-ohjaajan, kuraattorin, ammatillisen erityisohjaajan, erityisopettajan ja terveydenhoitajan kanssa. Lisäksi ammatillinen opettaja toimii muiden sidosryhmien kanssa yhteistyössä. Näitä muita sidosryhmiä voivat olla koulun ulkopuoliset tukihenkilöt, kuten sosiaalihuolto ja erityistä tukea tarvitsevein kohdalla vaikkapa psykologipalvelut. Ryhmänohjaajana osallistuin erään erityisopiskelijan vanhempien pyynnöstä häntä koskeviin keskusteluihin koulun ulkopuolella erityisopettajan sijaista. Ammattiopistot ovat verkostoituneet myös peruskoulujen kanssa ja saavat ennakoivia tietoja opistoon siirtyvistä oppilaista. Yhteistyötä tehdään peruskoulun ammatinvalinnanohjaajan ja opettajien kanssa. Verkostoitumisen pitäisi jatkua myös opiskelijan siirrtyessä työelämään ja hänen mahdollisesti jatkaessa opintojaan eteenpäin.
(Helander,J.Ammatillisen opettajan käsikirja, 2009, 58.)

Hanna




Voisiko tässä käsitellä myös:

kansainvälisyys


5 kommenttia:

  1. Moi!
    Hanna on ottanut kirjallisuudesta esiin hyviä näkökohtia. Siirrän reaalielämään heti ensimmäisen lauseen, jossa opettajille pitäisi antaa koulujen johdon puolesta resursseja verkostoitumiseen. Varsinkin sivutoimiselle tuntiopettajalle ei ole edes mainittu verkostoitumisesta mitään, ja jos haluaisi ottaa opetukseen mukaan asiantuntijoita koulun ulkopuolelta, korostetaan heti ettei lisäkustannuksia saa syntyä.
    Itse korostan verkostoitumisessa ruohonjuuritasoa. On opettajasta itsestään kiinni, jos on halua verkostoitua- halua ja kykyä. Työtoverit, opiskelijat ja heidän vanhempansa (etenkin ryhmäohjaajat), toiset oppilaitokset, yritysvierailut -> kaikki ne avaavat uusia väyliä kehitää niin itseään opettajana kuin opiskelijoille oppimismahdollisuuksia.
    Hienona asiana Hannan tekstistä luin:" verkostoitumisen pitäisi jatkua myös opiskelijan siirtyessä työelämään". Aivan totta -> valmistuneisiin opiskelijoihin kannattaisi pitää yhteyksiä, koska näin luotaisiin uusia yhteistyön kanavia työelämän saralle. Samalla valmistuneilta voisi saada arvokasta tietoa, mitä opetuksessa pitäisi lisätä, mikä oli hyvää ja mitä pitäisi kehittää.

    No, tämmöisiä asioita nousi mieleen
    - Pirkko

    VastaaPoista
  2. Mitkä ovat opettajan yritys, yhteistyö ja sidosryhmät verkoistumisessa (henkilökoht vs. julkiset verkostot)
    Opettajalta vaaditaan erilaisia verkostoja, jotta hän voi työskennellä tehokkaasti. Osa verkostoista syntyy henkilökohtaisten kontaktien kautta ja osa työn kautta. Vaatimus siitä, että verkostoon kuuluu myös yrityksen edustajia, kasvaa koko ajan. Toisaalta yhteistyö eri oppilaitosten kanssa on vaatimuksena erilkaisten projektirahoitusten saamiseen. Ja kuten yllä jo on mainittu, yhden tärkeän sidosryhmän muodostavat valmistuneet opiskelijat, jotka toimivat hyvänä linkkinä heidän toimimissa yrityksissä.

    VastaaPoista
  3. Verkostoituminen yksinkertaisuudessaan lähtee tosiaankin yksilön omista kontakteista kuten Juha kuvaili edellisessä. Myös yrityksen kautta tulleet kontaktit kasvattavat "omaa" verkostoitumisverkkoa eli verkostoa. Voi olla haastavaa välillä miettiä mikä verkoston osa on julkista ja mikä taas henk. kohtaista. Tämän rajan veto on kuitenkin tärkeää yksilön kannalta sekä ymmärtää oikealla tavalla.

    Tulemme ajatukseen siitä, mikä on omaa ja mikä taas yrityksen verkostoa?

    Verkostoitumisella pyritään vahvistamaan omaa ja muiden osaamista ja kehittää avoimesti yhteistä alaa yhdessä, kriittisesti arvioiden.

    Henkilökohtaisten verkostojen kautta pääsemme myös käsiksi suurempiin kansainvälisiin verkostoihin riippuen erilaisten ihmisten "ominaisuuksista"/yhteyksistä. Voidaan sanoa, että rajapinnalla tapahtuvaa kontaktoitumista tehostetaan erilaisten yhteyksien hankkimisella. Näiden kontaktien tulee olla laadukkaita, jotta rakennettava verkostomme olisi vahva ja osaava.

    VastaaPoista
  4. YHTEENVETO OPETTAJAN YRITYS, YHTEISTYÖ JA SIDOSRYHMÄ VERKOITUMISESSA (HENKILÖKOHTAISET VS. JULKISET VERKOSTOT)

    Edellytyksenä oppilaitoksen tuki ja resurssit verkostoitumiselle - resussit sivutoimiselle tuntiopettajalle
    - Opettajan oma aktiivisuus verkostoitumisessa
    - Kansainvälinen ja monikulttuurinen yhteistyö koulutuksen ja tutkintojen rakenteissa - opettajien omat kansainväliset verkostot ja opettajakoulutus
    - Opettajien ja opiskelijoiden tutustuminen eri maiden opetukseen - vaihto-opiskelijat ja opettajavaihdot
    - Mahdolliset osalllistumiset kansainvälisiin tapahtumiin - kilpailut ym.
    - Henkilökohtaisia verkko-opintoja opiskelijan oppimisvalmiuksien ja tavoitteiden mukaan
    - Verkostoiminen ei tarkoita ainoastaan verkossa toimimista - henkilökohtaiset kontaktit työpäivän aikana opiskeijan tukiryhmien kanssa
    - Ammattiopisto - peruskoulu kontaktit
    - Verkostoitumisen ei pitäisi päättyä opiskelijan siirtyessä työelämään tai jatko-opintoihin - yhteistyökanavat ja kehitystarpeet
    - Verkostot henkilökohtaisten kontaktien kautta ja osa työn kautta - toiset oppilaitokset, opiskelijat ja yritykset
    - Osaamisen kehittäminen



    VastaaPoista
  5. Tiivistin hiukan lisää:

    Opettajan verkosto muodostuu henkilökohtaisen taustan ja muiden muuttujien mukaan
    - edellisten ja nykyisen toimien tuomat verkostot
    - vapaa-ajan verkostot
    - työantajan verkostot
    - sidosryhmien verkostot
    Edellytyksenä oppilaitoksen tuki ja resurssit verkostoitumiselle
    - Opettajan oma aktiivisuus verkostoitumisessa
    On haastavaa määrittää, mikä verkoston osa on julkista ja mikä taas henkilökohtaista.

    VastaaPoista