Miten ammatillinen opettaja verkostoitumalla voi vaikuttaa alueelliseen kehitykseen?

Miten ammatillinen opettaja verkostoitumalla voi vaikuttaa alueelliseen kehitykseen?

24.9.2015

Ammatillisella opettajalla on monia mahdollisuuksia vaikuttaa oppilaitoksensa alueelliseen kehittämiseen. Opettajat ovat mukana erilaisissa projekteissa, joita tehdään yhdessä alueen yrityisten kanssa. Näihin projekteihin liittyy aina opiskelijat joko työssäoppimisen tms. kautta.

Pirkanmaalla toimin TOPIAS-projektissa, joka oli työssäoppimisen kehittämishanke. Tämä projekti oli ESR-hanke, jota rahoitti Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus vuosina 2007 - 2013. Projektia hallinnoi Tampereen ammattiopisto kumppaneineen. Kumppaneita olivat Pirkanmaan ammattiopisto, Sastamalan koulutus- ja kuntayhtymä, Ahlmannin ammattiopisto ja Tampereen talouskoulu-yhditys ry.  Varsinaisesti projekti kesti 1.5.2008 - 31.8.2011, mutta se sai jatkoaikaa aina vuoteen 2013. Tähän hankkeeseen kuului myös työpaikkaohjaajan koulutus. Työpaikkaohjaajat toimivat opiskelijoiden ohjaajina työpaikoilla työssäoppimisjaksoilla.
Työssäoppimisen yhteistyötahoja  ovat seuraavat:
- Opetusalan viranomaiset
- Koulutuksen järjestäjä
- Oppilaistos, ohjaavat opettajat ja opiskelijat
- Työnantajat ja työntekijät työyhteisössä
- Luottamushenkilöt
- Työmarkkinaosapuolet
- Työsuojeluviranomaiset
- Näyttötoimikunta
Työssäoppimisyritysten velvollisuus on noudattaa TOP:n ohjaavia säädöksiä, määräyksiä ja alan sopimuksia sekä perehdytää muukin yrityksen henkilöstö työssäoppimiseen. (http://topirkka.fi)

Toinen projektin osa toimi työturvallisuuden tukijana ja edistäjänä opiskelijiden koulutuksessa. Itse olin mukana nimenomaan työturvallisuus asioiden opetuksessa eri koulutusaloilla. (http://topirkka.fi)

Oppilaitoksen sisällä järjestettiin erilaisia koulutustilaisuuksia yrittäjämäiseen koulutukseen eri opetusmenetelmistä. Näitä menetelmiä olivat  mm. Nuori Yrittäjä-kurssi, joka kesti yleensä viimeisen vuoden. Lisäksi erilaisten tapahtumien avulla nuorille tuotiin työelämän pelinsääntöjä koululle. Itselläni  oli NY-kurssiin osallistuvia nuoria, jotka kehittivät oman tuotteensa. Osallistuimme Nokialla keväällä 2012 Nuori yrittäjä tapahtumaan, jossa heillä oli mahdollisuus markkinoida itseään yleisillä messuilla.

Tapahtumista mainitsen järjestämäni yrittäjäpäivät Kangasalan toimipisteessä 18.9.2012. Yhteistyö Kangasalan yrittäjien kanssa ja vieraililijoiden kutsuminen esittelemään yritystään. Vierailijoilla oli mahdollisuus myös kertoa omista toiveistaan tulevista työtekijöistä ja työharjoittelijoista. Ensimmäinen yhteydenotto yrittäjiin oli puhelimitse yhteystietojen hankkimisen jälkeen. Sen jälkeen yhteyttä pidettiin pääasiassa sähköpostilla. Tarkoituksena oli saada Kangasalan alueen koulutusalojen yrityisten edustajia ainakin 5 paikalle esittelemään yritystään. Tämän tilaisuuden jälkeen osa opiskeijoista löysi työssäoppispaikan ja samalla muodostui seuraavana vuonna rakennuspuolen opiskeijoille mahdollisuus tutustua paikallisessa yrityksessä uuteen laittiavaluteknikkaan korjausrakentamisessa. Tilaisuus toi useita mahdollisuuksia opiskelijoille ja opettajille tulevaisuutta ajatellen.

Kangasalan toimipisteessä toimi myös opiskelijoiden osuuskunta, jossa opettajat ja opiskeijat sekä yritykset toimivat erilaisten tilaustöiden kautta yhdessä.

Hanna


 

 

4 kommenttia:

  1. Alueen kekeintehitys on oppilaitosten tärkeä tehtävä. Selkeiten tätä tehtävää suoritetaan tarjoamalla alueen elinkeinoelämälle osaavaa henkilökuntaa. Jotta tätä tehtävää voi suorittaa, pitää tarkasti seurata alueen vaatimusten kehittymistä.
    Toinen tapa vaikuttaa alueen kehittymiseen on erilaisten kehitysprojektien tekeminen. Tällä tavalla voidaan antaa esimerkiksi alkusysäys tekniselle kehitykselle, joka ei tapahtuisi pelkästään yritysten varoin.

    VastaaPoista
  2. Verkostoitumista tarvitaan ja sitä pitäisi kehittää niin, jotta sinne saataisiin myös uusia pienempiä yrityksiä esim. startup-yrityksiä. Tällöin moni opiskelija saisi kontaktin sekä kokemuksia startup-yrittäjyydestä. Näin opiskelija voisi innostua ajatuksesta sekä mahdollisesti itse perustaa samanlainen innovatiivinen yritys.

    Nämä yritykset tarvitsevat alkutaipaleella ulkopuolista apua mutta jaloille päästyään voivat työllistää mahdollisuuksien mukaan jopa suuremman joukon alueen ihmisiä. Samalla oppilaitokset saavat arvokasta kokemusta, niin itse kuin heidän opiskelijansa sekä tunnettavuutta elinkeinoelämässä.

    Onnistuneet projektit tuovat lisää tunnettavuutta, jonka seurauksena oppilaitos voi saada yritysmaailman rahoitusta helpommin. Syy tähän on innovatiivisen toiminnan jota yritysmaailma arvostaa todella paljon.

    VastaaPoista
  3. Ammatillinen opettaja voi edistää alueen kehittymistä vuorovaikutuksella yrittäjiin ja muihin alueen toimijoihin. Olin entisessä työssäni järjestämässä maaseutumessuja kaki kertaa Päytyälle. Hyvin monet alueen yrittäjät halusivat messuille ja yhteistyöhön, kun vain saivat asiasta tiedon ja havaitsivat kilpailevankin yrittäjän olevan mukana. Samalla tavalla ammatillisena opettajan voisin olla alulle panemassa vaikka erilaisia tapahtumia ja tempaukisa ja siten kehittää alueen kehittymiseen. Yhteistyöverkostot eri yrittäjiin ovat erittäin tärkeitä oppilaitoksen kannalta, mutta myös alueen kehittymisen kannalta. Pieni yksilö, ihminen voi tehdä paljon, jos henkilöllä on palava halu kehitystyöhön.
    -Pirkko

    VastaaPoista
  4. YHTEENVETO ALUEELLISEEN KEHITYKSEEN


    Yhteistyöprojektit alueen yrittäjien kanssa
    - Osaavaa henkilökuntaa alueen yrittäjille / osaamisvaatimukset työntekijöille
    - Erilaiset kehitysprojektit
    - Start up yritykset - kontaktit, yrittäjyyskokemus, työllistäminen
    - Tunnettavuuden lisääminen oppilaitoksen ja yritysten välillä - rahoitus ja innovatiivisyys
    - Maaseutumessut

    - ESR-hanke TOPIAS-projekti:
    Hallinta Tampereen ammattiopisto ja kumppaneina Pirkanmaan ammattiopisto, Sastamalan koulutus- ja kuntayhtymä, Ahlmannin ammattiopisto ja Tampereen talouskoulu-yhditys ry
    - Työpaikkaohjaajan koulutus ja työturvallisuuskouluttajat

    Oppilaitoksen sisällä opettajien yhteistyö yrittäjäkoulutukseen ja uudet opetusmentelmät (julkaisut)
    - Vuoden kestävä Nuori Yrittäjä koulutus
    -Nuori Yrittäjä tapahtuma Pirkkahalissa

    Yrittäjäpäivät Kangasalan toimipisteessä kaikille opiskeijoille 18.9.2012
    - Yrittäjävieraat

    Osuuskuntatoiminta Kangasalalla
    - Tilaustyöt

    VastaaPoista